Galeria Sztuki Wozownia zaprasza na wystawę prac Romana Cieślewicza „Pełnia koła”, która prezentuje grafiki zmarłego artysty z jego najważniejszym motywem ikonograficznym.
Cieślewicz był zafascynowany formą koła, która w miarę rozwoju jego twórczości pojawiała się coraz częściej w jego projektach. Sam artysta wskazywał, że fascynacja ta powstała dzięki trzem odkryciom, z których pierwsze dotyczyło piękna okrągłego bochenka chleba o złotym kolorze popękanej skórki naszpikowanej ziarnkami kminku i maku w sklepie Izaaka Weintrauba w pobliżu jego domu we Lwowie. Drugie było związane z okładką Encyklopedii Uniwersalnej z tłoczonym reliefem człowieka o idealnych proporcjach, dziełem Leonarda da Vinci, którego to człowiek wkomponowany w koło powodował u niego uczucie chęci rysowania. Trzecie dokonało się na studiach w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie na jednej z pierwszych lekcji dowiedział się, że wszechświat zbudowany jest na trzech formach geometrycznych: kwadracie, trójkącie i kole.
Roman Cieślewicz (1930–1996) – grafik, plakacista, projektant. W krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych studiował od 1949 do 1954 roku. Po przeprowadzce do Warszawy w 1955 roku rozpoczął współpracę m.in. z Centralą Wynajmu Filmów (CWF), Wydawnictwem Artystyczno-Graficznym (WAG) oraz Robotniczą Spółdzielnią Wydawniczą „Prasa”. W latach 1959–1962 był redaktorem graficznym miesięcznika „Ty i Ja”. W 1963 roku wyjechał do Essen, a następnie przeniósł się do Włoch, gdzie wykonał prace na zlecenie firmy Italsider w Genui. W tym samych roku wyjechał na stałe do Paryża, gdzie współpracował z kilkoma wydawnictwami oraz projektował układ graficzny magazynów „Elle” (dyrektor artystyczny 1966–1969), „Vogue” i „Opus International”. W latach 1969–1972 był dyrektorem artystycznym w agencji reklamowej M.A.F.I.A. Od 1972 roku jako grafik niezależny współpracował z francuskimi wydawnictwami oraz z Centre National d’Art Contemporain w Paryżu. W 1975 roku rozpoczął współpracę z Centre Georges Pompidou. Od tego samego roku aż do śmierci prowadził pracownię grafiki w École Supérieure d’Art Graphique (ESAG) w Paryżu. Był członkiem Alliance Graphique Internationale (AGI) oraz International Centre for the Typographic Arts (ICTA). Wielokrotnie nagradzany w kraju i za granicą (m.in. Grand Prix na 2. Międzynarodowej Wystawie Plakatu Filmowego w Karlovych Varach, 1964; Złoty Medal na 4. Międzynarodowym Biennale Plakatu w Warszawie, 1972).
wernisaż: on-line, na profilu galerii na Facebooku i kanale YouTube
czynne: od 13 stycznia 2022 do 27 lutego 2022
Galeria Sztuki Wozownia
ul. Rabiańska 20
Toruń